På besök i Östra Göinge

Förra veckan var Linda och Mattias på besök i Östra Göinge där man anordnade en mässa kring det digitaliseringsarbete som genomförs där.  Kommunens pedagoger delade med sig av sina erfarenheter i en utställning och några även som föreläsare. Vi tackar Östra Göinge för en inspirerande förmiddag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Källkritik -En föreläsning med Jack Werner

I onsdags hade åk 8 på Norretullskolan och flera av kommunens lärare möjligheten att lyssna på journalisten Jack Werner.  På ett intressant och konkret sätt gav föreläsaren oss saker att tänka på när vi vistas på internet för att inte låta oss luras av falska nyheter och rykten. Ofta kan vi få veta sanningen bakom osannolika nyheter genom att vara både källkritiska och lite självkritiska.

Här hittar du som lärare nedladdningsbart undervisningsmaterial från Lilla Viralgranskaren. Materialet riktar sig både till yngre och äldre elever.

https://www.metro.se/artikel/ladda-ner-lilla-viralgranskaren-l%C3%A4rarhandledning-i-k%C3%A4llkritik

 

Programmera på mellanstadiet

Vad kan det innebära att arbeta med programmering på mellanstadiet? Här kan ni läsa om hur åk 4 på Slättängsskolan arbetar med detta tillsammans med sin lärare Jenny.

Programmera med Scratch:
Vi har valt att arbeta med enkel programmering i min klass 4 just nu för att det stärker vårt arbete med att träna eleverna i att följa instruktioner.

I det centrala innehållet för matte står det att eleverna ska programmera i visuella programmeringsmiljöer. I det centrala innehållet för teknik står det att eleverna ska få styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. För att så småningom komma dit valde jag att först låta dem göra enkla programmeringar och nu  har vi provat Scratch. Övningarna är hämtade från dessa böcker:

Vi började att göra de första stegen tillsammans så att alla fick en inblick i hur hur de olika momenten går till. Därefter fortsatte eleverna att själva läsa instruktioner och ta sig vidare på egen hand i egen takt.

Jag upplever att eleverna tycker det är roligt och spännande att själva kunna skapa spel/animationer. Flera av dem hade redan dagen efter vi först började med detta, själva jobbat vidare hemma och visade kompisarna i skolan fler häftiga detaljer som de hittat. Flera elever sa lite förvånade att: “Det här är ju mycket jobb för att styra figurerna, tänk vad mycket man då måste skriva och göra för att göra såna dataspel som jag spelar hemma!”

/Jenny

 

Under besöket berättar eleverna  att de under lektionerna med programmering tränar mycket på att både läsa och ge instruktioner.  De berättar att de nu bättre förstår hur till exempel ett datorspel fungerar. De funderar också över hur många saker runt omrking oss som faktiskt är programmerade när man tänker efter. Att eleverna även har arbetat med programmering på fritidsklubben ser de som en stor fördel.

 

Om programmering -webbkurs

Skolverket erbjuder en webbkurs för dig som arbetar i skolan och förskolan. Du kan genomföra den på egen hand, eller tillsammans med dina kollegor.

I webbkursen kommer du bland annat att få en inblick i hur programmering använts historiskt och var du möter programmering i samhället idag. . Du får även en presentation av progressionen för programmering i läroplanerna.

Kursen består av 8 delar och finns tillgänglig för alla från och med 2018-01-08.

Läs mer om webbkursen här:

https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/om-programmering-webbkurs-1.263574

Dagens tips ”Classroomscreen”

Classroomscreen är ett roligt och användbart verktyg. Här kan man rita, slumpa fram namn och mycket annat trevligt. Extra trevligt blir det om man har en interaktiv projektor.

https://classroomscreen.com/

Här kan du läsa om hur Jenny Edvardsson, Wendesgymnasiet,  använder Classroomscreen:

http://jennypawendes.blogspot.se/2017/12/jennys-julkalender-den-11-december.html?m=1

Digitala verktyg i förskolan

Vad kan det innebära att arbeta med digitala verktyg tillsammans med de yngre barnen? Hur utnyttjar vi de digitala verktygen så de främjar och förstärker lärandet?
På en del förskolor använder man en kub för att projicera bild och film i arbetet med barnen. Här kan du ta del av hur Maria, Katarina och Heléne på Krumeluren på Vä förskola medvetet arbetar för att låta den digitala upplevelsen förstärka barnens lärande.
Små barn  och digitala verktyg -”kuben”: 
Vi använder kuben i vårt tema-arbete kring färg och form, med
utgångspunkt från konstnären Joan Mirós konstverk. Vi vill ge barnen en upplevelse av att vara i tavlan, färgen och formerna. En upplevelse som involverar sinnena!
 
 
Vi använder projektorn som ett hjälpmedel i vårt arbete med de små barnen; vi kan leta upp och projicera det barnen är intresserade av i både små och långsiktiga projekt. Därefter tar vi arbetet vidare genom att arbeta konkret med det vi upplevt i kuben. I projektet med Miró har det lett till att skapa egna konstverk med laminerade former, bygga i lego och egna böcker om Mirós konst.
Målet är att barnen
utvecklar intresse för bilder,texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa 
utvecklar sin skapande förmåga och förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek ,bild, rörelse, sång och musik, dans och drama
 
Givetvis går många av läroplanens mål att väva in i detta!
Vi har även åkt flygplan runt i världen på FN-dagen och sett andra kulturer med hjälp av projektorn. Här är det fantasin som sätter gränserna! Barnen visar stort intresse för projektet och reflekterar och återkopplar ofta till vad vi arbetar med i och utanför kuben! (2-3 år)
/Maria, Katarina och Heléne

Assisted by App Store Assistant

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers:

Hoppa till verktygsfältet