Programmera på mellanstadiet

Vad kan det innebära att arbeta med programmering på mellanstadiet? Här kan ni läsa om hur åk 4 på Slättängsskolan arbetar med detta tillsammans med sin lärare Jenny.

Programmera med Scratch:
Vi har valt att arbeta med enkel programmering i min klass 4 just nu för att det stärker vårt arbete med att träna eleverna i att följa instruktioner.

I det centrala innehållet för matte står det att eleverna ska programmera i visuella programmeringsmiljöer. I det centrala innehållet för teknik står det att eleverna ska få styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering. För att så småningom komma dit valde jag att först låta dem göra enkla programmeringar och nu  har vi provat Scratch. Övningarna är hämtade från dessa böcker:

Vi började att göra de första stegen tillsammans så att alla fick en inblick i hur hur de olika momenten går till. Därefter fortsatte eleverna att själva läsa instruktioner och ta sig vidare på egen hand i egen takt.

Jag upplever att eleverna tycker det är roligt och spännande att själva kunna skapa spel/animationer. Flera av dem hade redan dagen efter vi först började med detta, själva jobbat vidare hemma och visade kompisarna i skolan fler häftiga detaljer som de hittat. Flera elever sa lite förvånade att: “Det här är ju mycket jobb för att styra figurerna, tänk vad mycket man då måste skriva och göra för att göra såna dataspel som jag spelar hemma!”

/Jenny

 

Under besöket berättar eleverna  att de under lektionerna med programmering tränar mycket på att både läsa och ge instruktioner.  De berättar att de nu bättre förstår hur till exempel ett datorspel fungerar. De funderar också över hur många saker runt omrking oss som faktiskt är programmerade när man tänker efter. Att eleverna även har arbetat med programmering på fritidsklubben ser de som en stor fördel.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *